PENGENALAN
Perkakasan
adalah peralatan yang terlibat dalam fungsi sebuah komputer. Ia terdiri dari
komponen-komponen yang boleh dikawal secara fizikal. Fungsi bagi komponen
tersebut boleh dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu input, output dan
storan.
Komponen
bagi ketiga-tiga kategori dihubungkan kepada pemproses mikro, iaitu unit
pemprosesan pusat (CPU), iaitu litar elektronik yang membekalkan kebolehan
mengira dan mengawal komputer melalui litar yang dipanggil bas.
Interaksi
antara perkakasan input dan output dikawal oleh perisian yang dipanggil Basic
Input Output System (BIOS). Walaupun pemproses mikro dianggap sebagai
perkakasan, sebahagian fungsinya adalah berkaitan dengan perisian komputer.
Oleh kerana pemproses mikro mempunyai ciri-ciri perkakasan dan perisian
komputer, maka ia selalu dikenali sebagai firmware.
Pemproses
atau unit pemprosesan pusat merupakan komponen utama dan berfungsi sebagai otak
dalam sistem komputer. Ia mengandungi berjuta litar yang melakukan pengawalan
audio, video, pengiraan matematik dan arahan komunikasi.
Oleh
kerana tanggungjawab dan tugasnya yang banyak, pemproses direka untuk
beroperasi dengan pantas bagi membolehkan pemprosesan berjuta-juta arahan
setiap saat terutamanya dengan penggunaan perisian yang semakin canggih hari
ini.
PERKAKASAN INPUT
Perkakasan
input mengandungi peranti luaran, iaitu komponen yang terletak di luar CPU. Ia
merupakan peranti yang menerima data dan menghantarnya ke CPU. Data yang
diterima oleh peranti input mestilah dalam bentuk yang sesuai (misalnya pembaca
kod bar hanya menerima data dalam bentuk kod bar). Peranti input menukar data
kepada bentuk binari yang boleh diterima oleh CPU.
1.
PAPAN KEKUNCI
Papan kekunci adalah
seperti mesin taip yang membenarkan pengguna memasukkan teks dan arahan kepada
komputer. Sesetengah papan kekunci mempunyai kekunci khas atau peranti
penunjuk, seperti trackball atau "touch-sensitive regions" yang
membenarkan pengguna menggunakan pergerakan jari untuk menggerakkan kursor pada
skrin. Rujuk Gambarajah 1.0
Gambarajah
1.0
Papan
kekunci merupakan media yang menjadi sumber memasukkan data ke dalam sesebuah
PC samada melalui perisian atau melaksanakan operasi PC. Dalam banyak aspek,
kekunci menjadi pembantu kepada tetikus.
2.
TETIKUS
Tetikus
pula adalah alat penunjuk (pointing device) yang direkabentuk untuk digenggam
dengan sebelah tangan. Ia mempunyai peranti pengesan (biasanya bebola) di
bawahnya yang membolehkan pengguna mengawal kursor dengan menggerakkannya di
atas permukaan rata. Tetikus merupakan aksesori yang memudahkan operasi dalam
persekitaran GUI (Graphical User Inrerface) atau Windows. Pengguna dengan mudah
melakukan pelbagai operasi dengan menggerakkan petunjuk dan mengklik butang
tetikus. Rujuk Gambarajah 2.0
Gambarajah
2.0
3.
SKRIN SENTUH (TOUCH SCREEN)
Skrin
Sentuh adalah skrin di mana data boleh dimasukkan ke dalam komputer hanya
dengan menyentuhnya dengan jari. Item yang dipilih adalah seperti apa yang
dilakukan oleh tetikus atau stylus pen. Rujuk Gambarajah 3.0
Gambarajah
3.0
4.
TABLET GRAFIK
Tablet
Grafik adalah papan yang boleh mengesan kedudukan stylus (pen) di atas
permukaannya. Ia boleh digunakan untuk menyurih lukisan yang diletakkan di
atasnya. . Rujuk Gambarajah 4.0
Gambarajah
4.0
5.
KAYU RIA (JOYSTICK)
Kayu
ria adalah peranti penunjuk yang mempunyai lengan yang boleh digerakkan ke
beberapa arah bagi memandu kurssor atau objek grafik lain pada skrin komputer.
Rujuk Gambarajah 5.0
Gambarajah
5.0
6.
PENGIMBAS OPTIKAL
Pengimbas
optikal menggunakan peralatan pengesan cahaya untuk menukar imej seperti gambar
atau teks kepada isyarat elektronik yang boleh dimanipulasi oleh komputer. Dua
jenis pengimbas yang biasa adalah "flatbed scanner", yang seakan-akan
mesin fotostat dan pengimbas "hand held" yang dilalukan ke atas imej
untuk diproses. Rujuk Gambarajah 6.0
Gambarajah
6.0
7.
MIKROFON
Mikrofon adalah peranti
untuk menukarkan bunyi kepada isyarat yang kemudiannya boleh disimpan,
dimanipulasi dan dimainkan semula oleh komputer. Rujuk Gambarajah 7.0
Gambarajah
7.0
8.
MODEM
Modem
adalah peranti yang menghubungkan komputer dengan talian telefon dan
membenarkan maklumat dihantar atau diterima dari/ke komputer lain. Setiap
komputer yang menghantar atau menerima maklumat mestilah disambungkan kepada
modem. Maklumat yang dihantar dari sebuah komputer akan ditukar kepada isyarat
audio oleh modem, yang dihantar melalui talian telefon kepada modem penerima
yang menukar semula isyarat kepada maklumat di mana komputer penerima dapat
memahaminya.
Modem
merupakan peranti yang sangat diminati hari ini. Ini disebabkan perkembangan
pantas Internet memerlukan pengguna melengkapkan PC dengan modem bagi sambungan
Internet.
Modem
merupakan peranti yang dapat menukarkan isyarat digital (digunakan oleh
komputer) kepada isyarat analog (digunakan dalam talian telefon) dan
sebaliknya.Jenis modem dibezakan oleh kepantasan penghantaran data (misalnya
14.4 kilobait per saat , 28.8 Kbps, 33.6 Kbps dan 56.6 Kbps). Dengan modem yang
lebih pantas, pengguna dapat mengurangkan masa mendapatkan data.
Terdapat
dua kategori modem di pasaran iaitu modem dalaman (internal modem) dan modem
luaran (external modem). Modem dalaman adalah berbentuk kad yang dimasukkan ke
dalam slot tambahan pada papan litar utama. Modem luaran pula disambungkan ke
pelabuhan (port) dan ianya memerlukan bekalan kuasa yang berasingan. Rujuk
Gambarajah 8.0
Gambarajah
8.0
PERKAKASAN OUTPUT
1.
PAPARAN VIDEO
Paparan
video, atau skrin, menukarkan maklumat yang dijanakan oleh komputer kepada
maklumat visual. Paparan biasanya terdiri dari dua bentuk iaitu skrin video
dengan "cathode ray tube" (CRT) dan skrin video dengan
"liquid crystal display" (LCD).
Skrin
berasaskan CRT, atau monitor adalah seakan-akan set televisyen. Maklumat dari
CPU dipaparkan amenggunakan pancaran elektron yang mengimbas permukaan "phosphorescent"
yang mengeluarkan cahaya dan membentuk imej. Rujuk Gambarajah 9.0
Gambarajah
9.0
Skrin
berasaskan LCD memaparkan maklumat visual pada skrin datar. Ia biasanya
digunakan pada komputer laptop atau notebook. Rujuk Gambarajah 10.0
Gambarajah
10.0
2.
PENCETAK
Pencetak
mengambil teks dan imej dari komputer dan mencetaknya di atas kertas. Pencetak
matriks bintik (dot matrix) menggunakan dawai halus untuk menghentak
"ribbon" bagi membentuk aksara. Pencetak laser men ggunakan sinaran
cahaya untuk melukis imej di atas "drum" dan kemudiannya mengutip
zarah hitam halus yang dipanggil "toner". Toner dipindahkan ke atas
kertas bagi menghasilkan imej. Pencetak pancut dakwat (ink jet) menembak
titisan dakwat ke atas kertas untuk membentuk aksara dan gambar. Rujuk
Gambarajah 11.0
Gambarajah
11.0
3.
PEMACU ZIP (ZIP DRIVE)
Penyimpanan
data menggunakan pemacu ZIP mula mendapat perhatian kerana keupayaannya
menyimpan data lebih besar serta fungsi mudah alih data dalam cakera seperti
kaedah cakera liut. Secara umum, pemacu ZIP berfungsi seperti pemacu cakera
liut, bezanya hanya dari segi kapasiti storan di mana setiap cakera ZIP boleh
menyimpan sehingga 100MB data.
Terdapat
dua jenis pemacu ZIP, iaitu jenis yang dipasang seperti pemacu cakera liut manakala
satu jenis lagi dipasang di luar (external). Walau bagaimanapun kedua-duanya
mempunyai kapasiti storan yang sama. Rujuk Gambarajah 12.0
Gambarajah
12.0
SAMBUNGAN PERKAKASAN
Untuk
berfungsi, perkakasan memerlukan sambungan fizikal bagi membenarkan
komponen-komponen berkomunikasi dan berinteraksi. Bas menyediakan sistem
sambungan litar yang mengkoordinasi dan menggerakkan maklumat antara
bahagian-bahagian dalam komputer. Bas komputer mempunyai dua rangkaian, satu
yang digunakan oleh CPU bagi menempatkan data yang dipanggil "address
bus" dan satu lagi untuk menghantar dap;a kepada address tersebut yang
dipanggil "data bus". Bas ditentukan melalui dua ciri iaitu berapa
banyak maklumat dapat dimanipulasi pada satu-satu masa, dipanggil lebar bas
(bus width), dan satu lagi berapa cepat ia dapat menghantar data tersebut.
Sambungan bersiri adalah
merupakan wayar atau set wayar yang digunakan untuk memindahkan maklumat dari
CPU kepada peranti luar seperti tetikus, papan kekunci, modem, pengimbas dan
beberapa jenis pencetak. Jenis sambungan ini hanya memindahkan satu data pada
satu-satu masa, jadi ianya adalah lambat. Kelebihan menggunakan sambungan
bersiri adalah ia menyediakan sambungan yang efektif pada jarak yang jauh.
Sambungan selari
menggunakan set wayar untuk memindahkan satu blok maklumat serentak. Kebanyakan
pengimbas dan pencetak menggunakan jenis sambungan ini. Sambungan selari lebih
laju dari sambungan bersiri, tetapi jaraknya adalah terhad (kurang dari 3 m),
antara CPU dan peranti luaran.
No comments:
Post a Comment